Management consultant: Job description and activities

31/10/2019

Job description

Management consultants are involved in providing objective advice, expertise and specialist skills with the aim of creating value, maximising growth or improving the business performance of their clients.

They are primarily concerned with the strategy, structure, management and operations of an organisation. Consultants can assist by identifying options with recommendations, providing additional resources and/or the implementation of solutions.

Consultants operate across a wide variety of services such as business strategy, marketing, financial and management controls, human resources, information technology, e-business and operations, and supply-chain management.

As with the type of work, the range of consultancy firms also varies from the larger firms that offer end-to-end solutions to smaller or niche firms that offer specialist expertise, skills and industry knowledge.

Typical work activities

The day-to-day activities of management consultants are often complex and varied. Consultancy is essentially entrepreneurial in nature and project-based. Projects can vary in length depending on the type of consultancy, firm and the demands of the client. They can involve an individual or a large team. They can be based at one site or across several international borders.

Typical tasks, particularly for new graduate recruits involve:

  • carrying out research and data collection;
  • conducting analysis;
  • interviewing client’s employees, management team and other stakeholders;
  • running focus groups and facilitating workshops;
  • preparing business proposals/presentations;
  • spending the majority of time at the client’s site.

In addition to the above, tasks for more experienced and senior consultants involve:

  • identifying issues and forming hypotheses;
  • formulating and implementing recommendations/solutions;
  • ensuring the client receives the assistance needed to implement the recommendations/solutions;
  • managing projects and programmes;
  • leading and managing those within the team, including analysts;
  • larger leadership role in the management of client relationships.

MBA-MCI Program

Related News

CÀ PHÊ BIZ MCI – SỰ KIỆN ĐẦU TIÊN CỦA BKA-MCI

CÀ PHÊ BIZ MCI – SỰ KIỆN ĐẦU TIÊN CỦA BKA-MCI

Sáng Chủ Nhật, ngày 23/03/2025, tại 38 Hoàng Văn Thụ, P.9, Q. Phú Nhuận, sự kiện đầu tiên của cộng đồng BKA-MCI - Cà Phê Biz MCI đã diễn ra thành công tốt đẹp. Đây là cột mốc quan trọng đánh dấu sự khởi đầu cho chuỗi hoạt động kết nối và phát triển của hội.---1. Chúc...

TƯƠNG LAI CỦA LĨNH VỰC TƯ VẤN QUẢN TRỊ TRONG KỶ NGUYÊN SỐ

TƯƠNG LAI CỦA LĨNH VỰC TƯ VẤN QUẢN TRỊ TRONG KỶ NGUYÊN SỐ

Trong thời đại số, chuỗi cung ứng không chỉ là một hệ thống vận hành mà đã trở thành lợi thế cạnh tranh chiến lược. Khi công nghệ, dữ liệu và trí tuệ nhân tạo (AI) đang tái định hình cách doanh nghiệp hoạt động, các nhà tư vấn quản trị cần làm gì để thích nghi và khai...

MỞ RỘNG MẠNG LƯỚI KẾT NỐI CỘNG ĐỒNG HV, CỰU HV MBA-MCI

MỞ RỘNG MẠNG LƯỚI KẾT NỐI CỘNG ĐỒNG HV, CỰU HV MBA-MCI

Sự kiện kết nối (Network meeting) tại Zalo Group, Công ty cổ phần VNG vào ngày 18/02 vừa qua đã thu hút gần 50 học viên (HV), cựu HV MBA-MCI và diễn giả, khách mời tham gia. Đây là cơ hội giao lưu, chia sẻ kinh nghiệm và mở rộng mạng lưới kết nối giữa diễn giả cùng...